7.4.4. Botkormány

A botkormány (joystick) olyan pozicionáló eszköz, amelyet általában, de nem kizárólag, számítógépes játékokhoz használnak.

Részei:

  • az alap, amelyre felszerelik a vezérlőgombokat;

  • a függőleges törzs, amelyet a felhasználó bármilyen irányban elmozdíthat, és ezzel egy objektum képernyőn való mozgását irányítja;

  • vezérlőgombok, amelyek a törzsön is lehetnek.

A gombok különböző szoftveres akciókat váltanak ki, amelyek általában megjelenített eseményeket eredményeznek.

Ha a botkormányt relatív pozicionáló eszközként használják, a képernyőobjektum elmozdul, amikor a törzset megmozdítják és megáll, amikor a törzset elengedik.

Az ipari vezérlő alkalmazásokban a botkormány abszolút pozicionáló eszköz. Ebben az esetben a törzs minden pozícióját a képernyő egy adott helyéhez rendelik hozzá.

 

A gamepad több funkciót valósít meg, mint a botkormány, akár térbeli vezérlést is lehet vele szimulálni.

tartalomjegyzék almenü fogalomszótár jelölésrendszer ellenőrző kérdések előző fejezet előző lap következő lap következő fejezet