7.4.1.
Egér
Az
egér (mouse) egy olyan eszköz, amelyet a felhasználó mozgatni tud egy
sík felületen annak érdekében, hogy a kurzort a képernyőn egy bizonyos pont fölé
vigye, és innen valamilyen műveletet indítson el. Ez utóbbi feladat ellátásához
az egeret két vagy három nyomógombbal is felszerelik.
Az
egereknek alapvetően két típusa terjedt
el a mindennapi használatban:
-
Optomechanikus
egér: Az egérpaddal érintkező golyó mozgat két, egymásra merőleges görgőt.
A görgők végén egy-egy tárcsa van, amelynek kerülete mentén
megadott számú lyuk helyezkedik el. Mindegyik tárcsa két optokapu
előtt forog, amelyek egy fényadóból és egy érzékelőből állnak. Az
egér az optokapuk által érzékel. Az adatokból egy céláramkör
meghatározza az egér koordinátáit, és ezeket szabványos
vonalon továbbítja a számítógépnek.
-
Optoelektronikus
egér: Az optoelektronikus egér
nem tartalmaz mozgó alkatrészt, az egeret egy rácsos rajzolatú
alátéten kell használni. Az egér alján egy fénykibocsátó dióda
helyezkedik el, amelynek fénye erről a felületről verődik vissza
a fényes részeken, illetve megtörik ott, ahol a csíkok vannak. A
visszaverődő fényt négy érzékelő fogja fel, és az így keletkező
jelekből a céláramkör meg tudja állapítani az elmozdulás
koordinátáit.
Az
optoelektronikus egerek terén a Microsoft
fejlesztett ki egy új technológiát (IntelliEye). Ennek lényege, hogy
az egér alján egy infravörös optikai szenzor segítségével másodpercenként
több ezer (akár 6000) "felvételt" készítenek, amelyeket az
egér DSP (Digital Signal Processor) processzora dolgoz fel. Ezáltal
nagyon pontosan érzékelhető az elmozdulás akármilyen nem visszatükröző
felületről, és a válaszidő lényegesen lecsökken. Ezt az eljárást
az IntelliMouse egerekben használják. |

|