7.4.1. Egér

Az egér (mouse) egy olyan eszköz, amelyet a felhasználó mozgatni tud egy sík felületen annak érdekében, hogy a kurzort a képernyőn egy bizonyos pont fölé vigye, és innen valamilyen műveletet indítson el. Ez utóbbi feladat ellátásához az egeret két vagy három nyomógombbal is felszerelik.

Az egereknek alapvetően két típusa terjedt el a mindennapi használatban:

  • Optomechanikus egér: Az egérpaddal érintkező golyó mozgat két, egymásra merőleges görgőt. A görgők végén egy-egy tárcsa van, amelynek kerülete mentén megadott számú lyuk helyezkedik el. Mindegyik tárcsa két optokapu előtt forog, amelyek egy fényadóból és egy érzékelőből állnak. Az egér az optokapuk által érzékel. Az adatokból egy céláramkör meghatározza az egér koordinátáit, és ezeket szabványos vonalon továbbítja a számítógépnek.

  • Optoelektronikus egér: Az optoelektronikus egér nem tartalmaz mozgó alkatrészt, az egeret egy rácsos rajzolatú alátéten kell használni. Az egér alján egy fénykibocsátó dióda helyezkedik el, amelynek fénye erről a felületről verődik vissza a fényes részeken, illetve megtörik ott, ahol a csíkok vannak. A visszaverődő fényt négy érzékelő fogja fel, és az így keletkező jelekből a céláramkör meg tudja állapítani az elmozdulás koordinátáit.

Az optoelektronikus egerek terén a Microsoft fejlesztett ki egy új technológiát (IntelliEye). Ennek lényege, hogy az egér alján egy infravörös optikai szenzor segítségével másodpercenként több ezer (akár 6000) "felvételt" készítenek, amelyeket az egér DSP (Digital Signal Processor) processzora dolgoz fel. Ezáltal nagyon pontosan érzékelhető az elmozdulás akármilyen nem visszatükröző felületről, és a válaszidő lényegesen lecsökken. Ezt az eljárást az IntelliMouse egerekben használják.

tartalomjegyzék almenü fogalomszótár jelölésrendszer ellenőrző kérdések előző fejezet előző lap következő lap következő fejezet