4.2.6. A Pentium III

Az Intel 1999-ben hozta ki a szintén a P6 magra épülő Pentium III processzorok első változatát Katmai néven. Az új processzortípus kifejlesztésének legfontosabb célja a 3D grafikához (virtuális valóság modellezése, 3D-s játékok, CAD stb.) szükséges SIMD műveletek beépítése volt a processzor utasításkészletébe.

Pentium III mikroprocesszor

Az SSE (Streaming SIMD Extension) utasításkészlet-bővítés lehetővé teszi, hogy a processzor a 3D grafikus műveleteket vektorszámítógépként (négy vektorkomponensre párhuzamosan) hajtsa végre.

Az SSE utasításkészlet-bővítés:

  • 50 új SIMD lebegőpontos utasítás a vektorgrafikához és a rendereléshez;

  • 12 új MMX fixpontos utasítás;

  • 8 új cachekezelő utasítás az L1-hez (prefetch).

Az új utasításokhoz a processzort 8 db új, 128 bites lebegőpontos számokat tároló (4 db egyszeres vagy 2 db dupla vagy 1 db négyszeres pontosságú szám) regiszterrel (XMM0-XMM7) is bővítették.

Az új utasításkészlethez a játékok alkalmazkodtak a leggyorsabban, a Microsoft az SSE utasításkészlethez néhány hónapon belül módosította a DirectX API-t (DirectX Version 6.1).

folytatás

tartalomjegyzék almenü fogalomszótár jelölésrendszer ellenőrző kérdések előző alfejezet előző lap következő lap következő alfejezet