Multimédiás (MMX) és a 3D grafikus aritmetikai műveletek

A számítógépes képfeldolgozás és grafika fejlődése arra ösztönözte a hardver fejlesztőket, hogy a multimédiát és a 3D grafikát használó programok műveletigényét az utasításkészletben is érvényesítsék. Emiatt SIMD (egy utasításfolyam, több adatfolyam) típusú gépi utasításokkal egészítették ki az utasításkészletet. Így jelentek meg a vektor adattípusok, melyek kezelése új feladatot jelentett.

Ha például két egybájtos értéket össze akarunk adni nem előjeles módon, a következő problémákkal kell szembenéznünk: az operandusok értéke 0–255-ig terjedhet, így összegük 0–510 közötti értéket vehet fel. Ezért az eredmény 1 byte-ban nem fog beleférni. Ekkor két lehetőségünk van:

  • eredménynek a maximális 255-ös értéket tekintjük, ezt nevezzük telített számítási formának,

  • eredménynek csak az alsó 1 byte-on (8 biten képződő biteket) tekintjük, ezt nevezzük körbefűzéses formának (ez a nevét onnan kapta, hogy ekkor „végigmegyünk” ismételten „körbe” a 0–255 biteken).

Az MMX és 3D grafikus adatokkal, a műveleteket a processzor vektorszámítógépként működve hajtja végre.

tartalomjegyzék almenü fogalomszótár jelölésrendszer ellenõrzõ kérdések fejezet eleje elõzõ lap következõ lap következõ fejezet