Szabad szoftverek az oktatásban

Számos ok van, amiért az oktatásban szabad szoftvereket kéne használni.  A fontosabbakat alább gyűjtöttem össze.

Esélyegyenlőség

A szabad szoftverek lehetővé teszik az oktatási intézményeknek, hogy az oktatásban használt programokat elérhetővé tegyék az összes hallgató számára.  Így minden diák hozzájuthat a saját gépén is ugyanazokhoz az eszközökhöz, mint az oktatási intézményben.  Ezzel szemben, ha az intézmény tulajdonosi (proprietary) programokat használ az oktatásban, akkor a hallgatók egy része nem engedheti meg magának, hogy otthoni használatra is megszerezze, így hátrányba kerülnek szerencsésebb társaikhoz képest.

Példakód

Ha egy intézmény progamozást is oktat, akkor még több haszna származna a szabad szoftverek használatából.  A kurzusok során ugyanis a hallgatók által aktívan használt és ismert programok belső felépítését, működését is lehetne tanulmányozni.  Így jól be lehet mutatni például a helyes programtervezés elveit, olyan konkrét példán, amivel a hallgatók is tudnak azonosulni.

Rászoktatás

Ha egy oktatási intézmény valamilyen tulajdonosi szoftver használatát tanítja, az éppen olyan, mintha dohányterméket osztogatna diákjainak.  Amikor a diákok kilépnek az intézmény kapuján, akkor nem fognak ingyenesen hozzáférni a programhoz.  Leendő munkáltatóik sem kapnak ingyenes licenszet a szoftverhez.  Éppen ezért is adnak egyes cégek ingyenes oktatási licenszet a termékükhöz, mint a drogdílerek.

Függetlenség

Ha szabad szoftvereket használ, az intézmény maga is elkerüli a forgalmazótól való függést (vendor lock-in).  Soha nem lesz olyan problémája, hogy a licensze lejár, hogy a forgalmazó hitelesítő (authentication) szerverét nem lehet elérni, vagy millió és egy további jellemzője a tulajdonosi programoknak.

Megtakarítás

Bár sekélyes a többi érvhez képest, ne feledkezzünk meg arról, hogy a szabad szoftverek túlnyomórészt ingyenesen elérhetőek.  Továbbá a licenszeik nem járnak le, semmiféle szerződést nem kell megújítani, stb.  Így az oktatási intézmény maga is pénzt és papírmunkát takaríthat meg, ha szabad programokat használ.

Az oktatás lényege

Talán a legfontosabb érv az, hogy az oktatás fogalma összeegyeztethetetlen a tulajdonosi szoftverekkel, míg a szabad programok támogatják azt.  Ha egy diák kíváncsi, és meg akarja ismerni, hogyan működik valami, a tulajdonosi program ezt nem engedi, hanem a következő üzenetet közvetíti:  a tudás magántulajdon,  a tanulás tiltott!  Ha ez lebeg a háttérben, nem lehet tanítani.  Ezért kell minden oktatási intézménynek szabad szoftvereket használnia.

További információk:

Vissza az oldal elejére